Några vanliga frågor
Här har vi samlat frågor som du kan tänkas vilja ha svar på om beställning, fiber, om våra tjänster och om installationsprocessen.
-
Vad händer efter beställningen?
53Har du gjort din beställning via vår hemsida skickar vi en bekräftelse till dig via e-post. I bekräftelsen hittar du information om installationen på din adress och ev. förberedelser som du behöver göra. När det börjar bli dags för installation kommer våra tekniker ta kontakt med dig för att boka in en tid.
-
Jag har beställt en bredbandsanslutning. När kan jag börja använda den?
46Du kan börja använda din bredbandsanslutning när du har fått ett leveransbesked från oss. Leveransbeskedet skickas till den e-postadress du har angav när du gjorde beställningen alternativt via vanlig post.
-
Jag vill beställa kabelutsättning, var vänder jag mig?
19Har du behov av att få kabelanvisning/kabelutsättning, gör du en förfrågan på ledningskollen där Lunet finns med. Luleå Energi AB ombersörjer sedan utsättningen för Lunets räkning.
-
Hur gör jag för att komma igång med min internettjänst om jag bor i en nyinstallerad villa?
15När installationen är klar ansluter du din nätverkskabel till din bredbandsbox och till din dator. Vi tillhandahåller en informationsportal där du hittar information om hur du beställer dina tjänster och annat som kan vara bra för dig att veta. Genom att öppna en webbläsare kommer du automatiskt till portalen. Lunet erbjuder en mängd olika tjänsteleverantörer i stadsnätet för bredband, tv och telefoni och du beställer dina tjänster direkt från valfri tjänsteleverantör.
-
Hur gör jag för att komma igång med min internettjänst om jag bor i en villa som sedan tidigare är installerad med fiber eller en lägenhet som är ansluten till fibernätet?
30Det är viktigt att du vid inflyttning tecknar ett serviceavtal med Lunet. För mer information kontakta vår kundtjänst på 0920 23 61 01. När du har ett aktivt serviceavtal ansluter du en nätverkskabel mellan dator och bredbandsboxen. Starta datorn och öppna en webbläsare, nu kommer du till Lunets portal där du registrerar dig. När du loggat in ser du en lista på tjänsteleverantörer som finns i vårt nät. Du kontaktar vald tjänsteleverantör för den tjänst du önskar.
-
Hur fungerar min bredbandsbox?
96Vi använder oss av olika typer av kundutrustning för fiber. Läs mer om dessa på sidan för utrustning och manualer.
-
Hur felsöker jag min utrustning?
154Läs mer på supportsidan och följ instruktionerna steg för steg.
-
Hur gör jag om jag behöver flytta min bredbandsbox?
25Om du vill behöver flytta din bredbandsbox behöver du ta kontakt med oss så kan vi, mot en kostnad, flytta utrustningen åt oss. Det är inte tillåtet att själv skruva ner bredbandsboxen då risken att skada eller bryta av den ömtåliga fibern är mycket stor.
Gäller det en tillfällig nedmontering med anledning av renovering fakturerar vi dig enligt gällande prislista. Gäller det däremot en permanent flytt av bredbandsboxen till annan plats i din fastighet är detta arbete att anse som en nyinstallation då våra tekniker behöver blåsa om fibern. Du får mer information gällande detta när du kontaktar oss.
-
Vilka tjänsteleverantörer har ni?
54I vårt nät finns flera olika leverantörer som kan erbjuda våra kunder internet, tv- och telefonitjänster.
Läs mer om dessa på vår här.
-
Vilka hastigheter kan ni erbjuda på internettjänsten?
29Ta kontakt med tjänsteleverantören för att se vilka hastigheter de erbjuder.
-
Hur gör jag om jag vill ha en högre uppkopplingshastighet?
13Kontakta din tjänsteleverantör för information om hur du går till väga för att ändra hastighet. Du kan läsa mer om vilka tjänsteleverantörer vi samarbetar med här.
-
Vilka leverantörer kan erbjuda bredbands-tv?
26För information om leverantörer av bredbands-tv läs här
-
Vilka kanaler kan jag välja på?
19Gå in på respektive leverantörs hemsida för mer information om valbara kanaler och paket.
-
Hur många tv-apparater kan jag koppla in?
17De flesta leverantörer kan erbjuda så kallade multiabonnemang. Gå in på respektive leverantörs hemsida för mer information.
-
Hur beställer jag bredbands-tv?
10Ta kontakt med den leverantör du vill beställa tjänster från och gör en beställning direkt via deras kanaler.
-
Vad kostar det?
52Vi hänvisar till respektive tjänsteleverantör för information om priser.
-
Hur fungerar bredbandstelefoni och vad behöver jag göra för att skaffa det?
10Med Bredbandstelefoni ringer du precis som vanligt, med dina vanliga telefoner. Det enda som krävs är att du ansluter en telefonibox mellan datauttaget och ditt första telefonjack. Kontakta någon operatör som kan leverera Bredbandstelefoni, och teckna abonnemang med dem. Hur du går tillväga med din beställning finns på respektive operatörs hemsida. Leverantören, via din fullmakt i beställningen, säger upp ditt nuvarande abonnemang och ombesörjer även överföringen (porteringen) av ditt nuvarande nummer, om du vill behålla detta. Har du trygghetslarm rekommenderar vi inte Bredbandstelefoni. (Inte heller vid Kabel-Tv internet).
-
Vilka olika betalningssätt finns det för fakturan?
46Som kund hos Lunet kan du betala dina fakturor på ett flertal olika sätt. Läs mer under sidan faktura.
-
Jag har missat att betala min faktura och blivit avstängd. Vad gör jag?
7Har din tjänst blivit avstängd ska alla obetalda fakturor samt en öppningsavgift på 500 kr betalas in till Lunet. Öppningsavgiften betalas på samma OCR-nr som en förfallen faktura. Vi öppnar din tjänst när vi ser att betalningen är oss tillhanda.
-
Jag ska flytta, hur gör jag?
89Om du avser att flytta från fastigheten behöver du meddela Lunet för att säga upp serviceavtalet du har med oss. Du skickar in din uppsägning via vårt formulär. Flyttar du till en fastighet inom stadsnätet med en fiberanslutning där du står som fastighetsägare behöver du teckna ett nytt serviceavtal med oss för den nya adressen.
Du behöver även säga upp dina tjänster hos din tjänsteleverantör.
-
Vem äger utrustningen i min bostad?
33Utrustningen som sitter monterad i fastigheten ägs av Lunet. Du som kund är ansvarig för utrustningen och är ersättningsskyldig om utrustningen skadas eller går sönder.