Anslutning till befintligt nät 2022

FÖRTÄTNING I BEFINTLIGA FIBEROMRÅDEN

Lunets fibernät täcker i dagsläget de flesta stadsdelar i Luleå. Parallellt med våra projekt arbetar vi med att ansluta fastigheter i befintliga fiberområden.

Du som har lagt en beställning för leverans under 2022 finner mer information längre ner på denna sida.

Beställning

Sök på din adress på vår startsida för att se vilka möjligheter som finns på adressen. Du kan sedan göra din beställning direkt via webben i vårt ordersystem.

Bygger du nytt hus vill vi att du informerar oss om ditt planerade inflyttningsdatum i samband med att du skickar in din beställning.

Ordinarie leverans

Installationsavgift 24 500 kr.*
Vi tar emot beställningar hela året.

Skickar du in ditt avtal före den 1 april 2022 sker leverans av din installation under säsongen 2022*.
Skickar du in ditt avtal efter den 1 april 2022 sker leverans av din installation under säsongen 2023*.

*Senast den 31/12

Expressleverans

Installationsavgift 29 900 kr**.

Vi tar emot beställningar hela året.

Leveranstiden är 12 veckor från att du har mottagit en beställningsbekräftelse från oss.
Skulle leveranstiden infalla under vintern/våren då marken är tjälad eller om vi behöver utföra schaktarbeten för att kunna ansluta din fastighet kan leveranstiden förlängas. Vi kommer då informera dig om detta.

**Avvikelser kan förekomma.

 

Beställningar med leverans under 2022

Informationen nedan riktar sig till dig har beställt en fiberinstallation med ordinarie leverans i ett befintligt fiberområde för leverans under 2022. Om du har beställt en expressleverans kommer du att bli kontaktad av oss eller vår entreprenör via telefon när det närmar sig att vi kan genomföra installationen.

Längst ner på sidan finner du en tidslinje där vi lägger in löpande uppdateringar om vad som sker i projektet samt information om när vi planerar att utföra olika delar. De första uppdateringarna på sidan kommer att ske närmare våren då det fram tills dess endast kommer att genomföras förberedande arbete från vårt håll.

Hur går det till?

Under våren när tjälen släppt ur backen kommer vi att påbörja allt förberedande arbete som krävs för att vi ska kunna genomföra installationerna. Vi ansvarar för arbetet utanför fastighetsgräns och du som fastighetsägare ansvarar för arbetet innanför fastighetsgräns.

Nedan finns en broschyr då du finner information om hur arbetet går till, information om utrustningen som installeras samt information om vad du behöver göra och tänka på.

Våra entreprenörer kontaktar alla som har gjort en beställning för att göra en avstämning inför installationen. Inför samtalet är det bra om du har funderat på var i fastigheten du önskar få din installation. Tänk på att det kan ta tid mellan gångerna du hör något från oss men vi kommer att säkerställa att du får din installation enligt datumet du finner på avtalet.

Grävning

Du som behöver gräva kommer att få information om detta.  Vår avlämningspunkt kommer att markeras vid din tomtgräns med en stakkäpp och lämna material tillsammans med grävinstruktioner.

Observera!
För att underlätta våra entreprenörers arbete är det viktigt att du utför grävningen på den egna tomten så snart som möjligt efter att vi har lämnat av materialet. Arbetet på tomten behöver vara klar när tekniker ska påbörja sitt arbete med att skarva ihop kanalisationen i gatan samt utföra inblåsning av fiber till fastigheten. Detta är ett förberedande arbete och installationen i fastigheten utförs i ett senare skede.

Om du har befintlig kanalisation kan det vara så att du inte behöver gräva. Tänk på att du som kund ansvarar för att säkerställa att befintlig kanalisation är brukbar.

Installationer

Arbetet med installationerna sker områdesvis och du blir kontaktad av vår entreprenör för tidsbokning.

Aktivering av anslutning

När din fastighet är ansluten och klar för att börja användas får du ett leveransbesked från oss med information om hur du kommer igång. I samband med att leveransbeskedet skickas ut faktureras även installations- och serviceavgift.

Frågor?

Har du frågor är du välkommen att kontakta vår support

E-post: forsaljning@lunet.se
Telefon: 0920 – 23 61 01

 

Senaste nytt

Här hittar ni viktiga tidpunkter och uppdateringar

  • Juni

    2022

    Kundkontakt

    Om du har lagt en beställning och inte ännu har varit i kontakt med vår entreprenör ber vi dig att göra ditt bästa för att vara tillgänglig när du blir uppringd.
  • Juni

    2022

    Material

    Nästintill alla kunder som har gjort en beställning med leverans under 2022 har nu fått material utlämnat vid sin fastighetsgräns.
  • Maj

    2022

    Schaktarbete

    Schaktarbetet är påbörjat i de områden där detta krävs. Arbetet kommer att fortlöpa område för område fram tills att arbetet är färdigställt.
  • Maj

    2022

    Materialutlämning

    Vi har påbörjat materialutlämningen tillsammans med instruktioner för hur arbetet innanför fastighetsgräns ska utföras. På instruktionerna finns även information om vilket datum grävningen behöver vara färdigställd.
  • Maj

    2022

    Kundkontakt

    Alla kunder som har beställt en installation har blivit kontaktade eller kommer att bli kontaktade av vår entreprenör inom kort. Vi ber dig att göra ditt bästa för att vara tillgänglig när vår entreprenör ringer dig.